Medlems­service

Her finner du nyttig informasjon og kontaktinfo dersom du har behov for hjelp. 

Nyhet: Se også Hjelp-knappen på reservasjonsinformasjonen.

Har du spørsmål som du ikke finner svar på i FAQ-en kan du ringe oss eller sende en e-post.

E-post: info@dele.no

Telefon: +47 53 69 90 10
Åpent hverdager fra 08:00 - 16:00

Vakttelefon fra 16:00 - 08:00 
Telefon er også åpen hele døgnet lørdag og søndag.

Spørsmål og svar

Bruk av Deles biler er basert på tillit. For å unngå spredning av korona, må alle våre medlemmer følge norske myndigheters retningslinjer. Det er desinfeksjonservietter i bilene, men alle må sørge for tilstrekkelig håndhygiene og smitteverntiltak selv.

Les mer på helsenorge.no

Se også tips om hvordan du bør desinfisere bilen før og etter bruk.

Personer som er i karantene eller som ikke føler seg friske skal ikke bruke bilene. 

Appen dele.no lastes ned fra App Store eller Google Play.

I appen kan du booke biler, finne informasjon og gjøre endringer på reservasjonene dine.

Med appen kan du også låse opp bilen og starte turen, og låse bilen etter endt tur.

Alle bookinger gjøres i appen eller via nettsiden.  Du kan booke bil og kjøre med en gang eller booke bil til senere.

Bookingen kan avbestilles gratis 48 timer før start. Gratis avbestilling gjelder også en time etter at bookingen er gjort, så lenge den ikke er påbegynt.

Det er også mulig å endre pågående eller kommende bookinger. Du kan endre tidspunkt, forlenge leieperioden hvis bilen er ledig, eller forkorte leieperioden.

Bruk "Bytt bil"-funksjonen for å endre til annen bil uten ekstra kostnad.

Alle bookinger skal avsluttes i appen etter endt tur. Ved avslutting av booking, registreres eventuelle nye skader. Hvis du avslutter bookingen før leieperioden er utløpt, får du halv pris på resterende tid.

Biler åpnes med app eller nøkkelkort.

Nøkkelkortet ditt er et RFID-smartkort som brukes for å åpne og aktivere bilene. Dette kortet er personlig og virker kun på de bilene som du har booket. Dersom man har to registrerte brukere på et privatmedlemskap, kan begge nøkkelkortene brukes om hverandre.

Bilnøkler brukes vanligvis ikke, men for noen få biler - f.eks. varebiler - må du bruke bilnøkler som du finner i hanskerommet etter at du har låst opp bilen med appen eller nøkkelkortet.

Når du er ferdig med turen, eller tar en pause underveis, låser du enkelt bilen med appen eller nøkkelkortet på samme måte som da du låste den opp. Dersom bilen har bilnøkler skal disse legges i hanskerommet, også ved kortere stopp.

Du må ha et aktivt nøkkelkort registrert i appen for å kunne bruke den.

Dersom du har mistet nøkkelkortet, går du inn i appen eller på nettsiden og velger:

  • "Min bruker" -> "Mistet kort"

Du vil da kunne åpne bilen via åpneknapp, og finne nytt kort i hanskerommet i bilen. Registrer nytt kortnummer på "Min bruker" (husk å logge inn med det nye kortet for å starte bilen).

Gebyr for erstatning av tapt kort er kr 50,-

Dersom skaden gjør at bilen ikke kan brukes, ringer du oss på 53 69 90 10.

Skulle du være uheldig og få en skade på bilen, er det viktig å melde fra om dette til oss. Det gjelder også om du oppdager uregistrerte skader når du henter bilen. Alle skader meldes inn via skaderapportering på den aktuelle bookingen.

Skademelding skal fylles ut om bilen blir skadet, selv om ingen andre biler er involvert.

Dersom andre biler er involvert i hendelsen, er det viktig at førerne i felleskap fyller ut skademeldingen og så langt som mulig er enige om forløpet. Sørg for at registreringsnummeret til alle involverte biler blir notert på skademeldingen.

Utfylt skademelding sendes til Dele, som sender videre til forsikringsselskapet.

Dersom du oppdager mangler ved bilen, dårlig renhold eller andre ting du ønsker å melde fra om, benytter du funksjonen "Avvik" på den aktuelle bookingen. Her kan du også laste opp bilder av avviket.

Alle biler har parkeringstillatelse på sin faste plass og skal leveres tilbake samme sted som de hentes. Du finner adresse og kart i appen.

Når du parkerer andre steder er du selv ansvarlig for eventuell betaling og gebyrer. I anlegg driftet av Sesam Sesam, Aimo og Apcoa blir parkeringen automatisk registrert og etterfakturert som for bompenger.

Dersom du har fått en parkeringsbot, tar du bilde av den og sender inn via avviksfunksjonen i appen.

Biler med plassering på Mobilpunkt eller parkering i Boligsone har "allsonekort" og kan i leieperioden parkeres gratis i alle soner bortsett fra sone 1.

Drivstoff er inkludert i kilometerprisen. Du finner Shell-kort og et Circle K-kort i alle bilene, plassert i kortholder i hanskerommet eller i terminalen øverst i frontruten. Kortene kan brukes til å fylle drivstoff, vaske bilen, kjøpe spylervæske, vindusviskere etc. Pin-kode til kortet vises i displayet på terminalen og i appen.

Hvis drivstoffkort mangler eller ikke fungerer, vil utlegg til drivstoff etc. refunderes. Last opp kvittering via "Utlegg" på bookingen og summen blir trukket fra din neste faktura.

Sørg for at det er minimum 1/4 tank med drivstoff når du forlater bilen til nestemann.

Hurtiglading er inkludert kilometerprisen. Du finner ladebrikker i alle elbilene som aktiverer hurtigladere.

Lading på Mobilpunkt startes automatisk. Det blinker blått på laderens "Z" når lading pågår.

Noen garasjeanlegg har lader som må aktiveres ved hjelp av en egen ladebrikke som ligger i bilen.

Hvis ladebrikke mangler, kan du bruke hurtigladeoperatørenes egne apper eller starte lading med SMS (noe dyrere enn app).

Vanlig elbilskikk ved hurtiglading er å kun lade opp til 80% da ladehastigheten synker betraktelig etter 80% og andre må vente lengre.

Vi anbefaler nye elbilister å teste en hurtiglader før man legger ut på langtur. Da vet du hvordan det fungerer og slipper å få eventuelle overraskelser når du har lite strøm og dårlig tid.

Det er en god ide å planlegge langtur ved å se på kartet over ladestasjoner.

Du kan overlate en bil du har booket til den du måtte ønske som har gyldig førerkort. Vedkommende trenger ikke være registrert bruker, men må bruke ditt nøkkelkort.

Under "Sjåfører" i bookingen har du mulighet til å videresende bookingen via SMS til den som skal kjøre bilen. Sjåføren får da tilgang til nødvendig informasjon og har mulighet til å endre bookingen og avslutte turen.

Bilene har tilgjengelig ekstrautstyr som, for eksempel, barnepute, hengerfeste, takstativ, takboks eller firehjulsdrift. Du kan enkelt se i appen hvilke biler som er utstyrt med hva. Du kan også bruke søkefilteret for å, for eksempel, finne alle biler som har takstativ.

Private takstativ og takbokser skal ikke monteres av medlemmer uten at det avtales i forkant.

Husk å rydde bilen etter endt tur. Det er ditt ansvar å overlate bilen i ren og pen stand til nestemann, med minimum 1/4 tank.

Vi gir en bonus på kr 100,- til alle som rengjør bilen innvendig og utvendig. Bruk funksjonen "Utlegg" i appen for å laste opp kvittering og få bonusen registrert.

Vakttelefonen er betjent hele døgnet og kan brukes ved akutt behov.

Vakttelefon: 53 69 90 10

Spørsmål om faktura, medlemskap og annet sendes via e-post til info@dele.no.

Dersom et dekk har punktert eller du trenger annen umiddelbar assistanse, tar du kontakt med Deles døgnbemannede vakttelefon så får du raskt hjelp.

Bilene er forsikret med egenandel inntil kr 15 000,-. Velger du egenandelsreduksjon når du booker bilen, unngår du å betale egenandel ved skade.

Har du glemt noe i bilen, må du booke den igjen for å få tilgang. Bruk funksjonen "Avvik" når du er ferdig og gi oss beskjed så sletter vi bookingen.

Finner du andres eiendeler i bilen, kan du gi beskjed om dette på avviksmelding og la eiendelen ligge i bilen.

Dersom man forlater bilen i en tilstand som er til ulempe for neste medlem, kreves gebyr etter enhver tids gjeldende satser. Eksempler på dette kan være at man henter bilen for tidlig, returnerer bilen for sent, tar feil bil, bruker bil uten gyldig bestilling, forlater bilen med lys på slik at batteriet blir utladet, eller etterlater bilen uforholdsmessig skitten eller luktende.

Se prisliste.

Alle bilene har Autopass-brikke som dekker hele Norge. Eventuelle utgifter blir viderefakturert i etterkant.

Alle bilene er utstyrt med fergekort som gir 40% rabatt for vanlige biler og 70% rabatt for elbiler. Kortet finner du i hanskerommet. Dersom fergen bruker Autopass går det automatisk.

Faktura for bilbruk sendes via e-post i begynnelsen av påfølgende måned. Medlemskontigent faktureres på forskudd 2 ganger i året.

Fakturaoversikt finnes under “Min konto” på app.dele.no.

Bilene er utstyrt med Isofix, og småbiler har barnepute for barn mellom 15-36 kg. Flere av bilene har også mulighet for barnesikring av bakdører eller utkobling av passasjer-airbag.  Innstillinger av airbag og dørsikring tilbakestilles til normal etter bruk.

Dyr kan transporteres i bagasjerommet for utvalgte biler. Du kan enkelt filtrere søkeresultatene for å vise biler der det er tillatt med dyr i appen. Bilen skal rengjøres grundig etter at det har vært dyr i den.

Alle biler kjører med vinterhjul fra dagen skolens høstferie starter til og med påske. Kjetting kan bestilles og hentes hos vårt dekkhotell Autodeler (Dine Dekk) i Minde Allé 35. Avtal henting på forhånd ved å ringe 960 08 767.

Det er tillatt å bruke Deles biler til øvelseskjøring.

For biler med p-plass i parkeringshus (Beboerparkering) trenger du universalnøkkel for å åpne nøkkelrør som inneholder fjernkontroll eller nøkkel som åpner garasjeporten.

Fjernkontroll/nøkkel må alltid ligge i nøkkelrøret, og må ikke medbringes. Hver bil har egen fjernkontroll for å åpne garasjeport.

Universalnøkkel kan kjøpes hos Nygårdsgaten Jernvare.

Ønsker du å melde deg ut av Dele, sender du e-post til info@dele.no. Vi refunderer andelsinnskudd minus ufakturerte bookinger.